V čem by měla novela ovzduší (nejen) na Ostravsku ulevit? Za prvé zavádí závazné emisní stropy stacionárních zdrojů znečištění. To znamená další zpřísnění podmínek pro velké průmyslové znečišťovatele. Dosud totiž měly hodnoty emisních stropů pouze doporučující charakter a nebyla dána jasná a účinná vazba mezi imisní situací a provozem zdrojů znečišťování ovzduší. Zákon umožní mnohem více přihlížet k momentální situaci na konkrétním místě a zavést ještě účinnější omezení v místech, kde je situace se znečištěním nejkritičtější. Za druhé umožní obcím zavádět na svém území nízkoemisní zóny, do kterých zamezí vjezd vozidlům, která nesplňují určitá ekologická kritéria. Vzhledem k tomu, že emise z dopravy představují někde až 30% celkového znečištění, jedná se o účinné opatření, které by mělo zlepšit ovzduší alespoň v některých částech měst. Toto řešení přitom není žádnou novinkou, bylo s velkým úspěchem využito např. v Londýně nebo Stockholmu a snížení koncentrací škodlivin bylo značné. A konečně za třetí, v době vyhlášení smogové situace budou nově moci řidiči bezplatně využívat placené úseky dálnic, které slouží zároveň jako obchvaty měst. Uleví se tím dopravě v centrech, ubudou zácpy a koncentrace znečištění v zastavěných částech. Ostrava se tak konečně dočká toho, po čem už dlouho volá, a to možnosti využívat dálnici k ulevení dopravní zátěži, což má smysl především ve dnech, kdy je v Ostravě nedýchatelno.
Nechci tvrdit, že tento zákon vyřeší všechny problémy se znečištěním a už vůbec ne, že se tak stane z měsíce na měsíc. Je to ale rozhodně krok správným směrem, do doby, než bude připravena velká a komplexní novela zákona o ochraně ovzduší. Snad i tento střípek v legislativní mozaice přispěje k tomu, aby si na nás Evropa už neukazovala jako na její nejšpinavější kout.