Nebezpečí pod střechou

Téměř každý den nás média informují o méně či více nebezpečných úrazech způsobených pádem sněhu ze střechy. Dnes masa sněhu spadla na 2 děvčátka z Prahy, kterým se naštěstí nic nestalo. Bohužel podobný případ, který se odehrál minulý týden v Ostravě, stejně šťastný nebyl.

Pětiletá holčička z Mariánských hor leží s velmi těžkým zraněním stále v nemocnici. O něco lépe je na tom maminka, kterou při projížďce s kočárkem Moravskou Ostravou, také zasáhl odtávající sníh ze střechy. Ještě štěstí že dítěti v kočárku se nic nestalo. Padající sníh ze střechy je velký problém všude a jeho nebezpečí rozhodně nelze podceňovat. Sama jsem to zažila na vlastní kůži. Čekala jsem, pro změnu také v Ostravě, před domem na kolegu. Náhle se s ohromným rachotem pár metrů vedle mne zřítila ze střechy ohromná hora sněhu. Vyděsila jsem se šíleně. Stát totiž o kousek vedle, neměla bych šanci vyváznout ve zdraví.

Kdo je v takovém případě za neštěstí a případný úraz vlastně zodpovědný? A je možné vůbec tato rizika nějak snížit? Odpovědnost samozřejmě musí nést majitel budovy. Ten by měl v případě potřeby zajistit bezpečné odklizení sněhu a to svépomocí či přivoláním hasičů. Dlouho jsem význam tohoto odklízení sněhu nechápala. Když jsem byla malá a jezdili jsme pravidelně s rodiči na chalupu do Jizerských hor, tatínek po nás s bráchou požadoval pravidelné odhazování sněhu ze střechy. Nikdy mi nebylo jasné proč, měla jsem pocit, že jediným smyslem je nás na pár hodin zabavit a zbavit se nás. Jak moc jsem se tehdy mýlila. Táta si byl nejspíše velmi dobře vědom nebezpečí pádu a z toho vyplývajících rizik, a tak nás děti zapojil do jejich likvidace. Kéž by všichni majitelé budov přistupovali k věci stejně zodpovědně. Přistupovali by určitě ještě odpovědněji, kdyby sankce za nedodržení byly opravdu pečlivě vymáhány a každý, kdo toto nedodrží, byl přísně potrestán. Zatím však stále slyšíme o úrazech, které se staly, ale o nějakých trestech či pokutách málokdy padne jediné slovo. A to se musí změnit. Ruku v ruce s prevencí musí vždy a v každém případě přicházet represe. A do té doby nás občany ještě dobrý jeden měsíc čeká zvýšená pozornost při chůzi pod střechami.

Autor: Kristýna Kočí | úterý 23.2.2010 16:45 | karma článku: 9,57 | přečteno: 1856x